De musici

Maak kennis met de musici van het seizoen 2018-2019!

Pianoduo Scholtes & Janssens
Pianoduo Scholtes & Janssens
piano

Vandaag de dag worden Lestari Scholtes & Gwylim Janssens erkend als één van de meest belovende pianoduo's van hun generatie. 

Hun debuut in Carnegie Hall in mei 2009 werd geprezen als ‘het hadden net zo goed 25 of 30 vingers kunnen zijn, zo groots en samengesmolten was hun klank. Subliem duo in topvorm'

Het duo staat bekend om zijn betoverende klank, zeer hoogstaande technische behendigheid en hun intense en energieke optredens. Dit heeft het duo concerten opgeleverd in vele Europese landen, Israël, de Verenigde Staten, China, vrijwel heel Zuidoost-Azië, Dubai, Zimbabwe, Georgië, Chili, Bolivia en Mongolië.


Hun concerten zijn zowel in het binnen- als buitenland uitgezonden op televisie en radio, waaronder Radio4, BBC3, Kol Hamusica (Israëlische radio) en Klara. Ook traden zij meerdere malen op met het Brabants Orkest en het Israel Symphony Orchestra. Het duo was te beluisteren op diverse festivals, waaronder het Festival of Bath, Grachtenfestival Amsterdam, TonLagen-Dresdner Festival der zeitgenössischen Musik, Braunlage Maikonzerte, Basilica Festival van Vlaanderen, Klevische Klaviersommer, Almere Kamermuziekfestival, Festival Classique en het International Piano Duo Festival Polen.

Het duo was winnaar van onder meer het prestigieuze Vriendenkrans Concours, het Concours Musical de France, het Internationale Kamermuziek Concours Almere 2009 en IBLA Grand Prize International Music Competition en werd in 2010 uitgeroepen tot Radio 4 Talent van het Jaar. Lestari en Gwylim zijn juryleden bij de jaarlijkse IBLA Grand Prize International Music Competition te Sicilië, Italië. Ze gaven masterclasses aan diverse conservatoria in Nederland, de Verenigde Staten, Zuid-Amerika, Mongolië en Zimbabwe.

Het duo is initiatiefnemer en artistiek leider van het Pianoduo Festival Amsterdam. De eerste editie van dit festival vond plaats in september 2013 in het Bethaniënklooster te Amsterdam.

Als pianoduo studeerden zij bij het vermaarde pianoduo Gil Garburg en Sivan Silver aan de Hochschule für Musik und Theater in Hannover. In november 2010 kwam de debuut-CD van het duo uit met werken van Rachmaninoff, Debussy en Ravel, onder het label van QuattroLive. In mei 2014 is hun tweede cd ‘Paris!’ uitgekomen bij Etcetera Records.

 

Tomer Gewirtzman
Tomer Gewirtzman
piano

Geprezen in The Washington Post als een artiest met formidabele virtuositeit en stijlistische gevoeligheid; pianist Tomer Gewirtzman (Israel/VS) heeft wereldwijd vele luisteraars geroerd. Zijn solistische optredens met orkest brachten hem naar New York's Carnegie Hall (Bartok 3e pianoconcert met het Juilliard Orchestra o.l.v. David Robertson), Israel  (Israel Philharmonic, Israel Symphony, Jerusalem Symphony, Israeli Chamber Orchestra en New Haifa Symphony Orchestra), Rusland (Mariinsky Orchestra) en veel concertzalen in de Verenigde Staten (Charlottesville Symphony, Symphony Silicon Valley, Aspen Concert Orchestra, Shreveport Symphony, North-West Florida Symphony, Bucks County Symphony en South Arkansas Symphony).


Tomer was geselecteerd om op te treden in Carnegie's Weill Recital Hall voor de American Friends of the Israel Philharmonic, en in het Lincoln Center’s Rose Theater bij het America-Israel Cultural Foundation Gala ter ere van Vera Stern. Afgelopen seizoen gaf hij vele concerten als Fellow of Carnegie Hall’s Ensemble Connect.

Tomer won de eerste prijs bij de 2015 Young Concert Artists International Auditions, en gaf daardoor vele recitals in New Tork en Washington DC. Ook trad hij op in zalen als London’s Steinway Hall en Salle Cortot of the École Normale in Parijs. Hij concerteerde op festivals als Nikolai Petrov’s Kremlin Festival (door heel Rusland), International Academy of Music in Italië, het Musica Mundi Chamber Music Festival in België, Usedom Music Festival in Duitsland, Aspen Music, PianoFest en PianoTexas Festivals in de Verenigde Staten. 

Ook won hij talloze prijzen waaronder de eerste prijs op de Louisiana’s Wideman International Piano Competition, de Piano Prize en Publieksprijs bij de America – Israel Cultural Foundation’s Aviv Competition, de eerste prijs tijdens de Israel’s Clairmont Competition, en eerste prijzen bij de Aspen Music Festival Concerto Competition en Chopin Competition for Young Pianists in Tel-Aviv. Ook ontving hij topprijzen bij de New York International Keyboard Institute Festival Piano Competition, Arte Con Anima Piano Competition in Griekenland en de International Baltic Piano Competition in Polen.

Tomer begon zijn pianostudie aan het Haifa's Rubin Conservatorium en Jeruzalem's Rubin Academie. Hij studeerde af aan de Buchmann-Mehta School of Music in Tel-Aviv, waar hij werd onderwezen door de vermaarde Arie Vardi. Tomer behaalde zijn masterdimploma en Artist Diploma aan de Juilliard School in New York, waar hij leskreeg van Sergei Babayan.

TRIO 258
TRIO 258
pianotrio
TRIO 258 bestaat uit Eduardo Paredes (viool), Leonard Besseling (cello) en Lestari Scholtes (piano), drie bevlogen musici met een rijke kamermuziekhistorie in binnen- en buitenland. Het pianotrio vormde zich in 2015 in een sfeervolle repetitieruimte aan de Keizersgracht 258 te Amsterdam. Inmiddels trad het trio op in zalen als Concertgebouw Amsterdam, TivoliVredenburg, de Opera van Bordeau (Frankrijk) en op festivals als het Storioni Festival. 

Het trio vond elkaar in hun passie voor kamermuziek, geïnspireerd door opnames van oude meesters als Heifetz, Rubinstein en Piatigorsky, en hun zoektocht naar het verenigen en completeren van elkaars muzikale persoonlijkheden. 

Carina Vinke
Carina Vinke
alt-mezzo

De Drentse alt-mezzo Carina Vinke heeft een inmiddels in het oog springende internationale carrière. Dat heeft zeker ook te maken met het opvallende donkere timbre van haar stemgeluid en haar dramatische talent. Zij was als hoofdrolspeelster al te horen en te zien in opera’s van Bizet (Carmen), Saint-Saens (Dalila) Gluck (Orfeo), Britten, Puccini, Händel, Verdi en Wagner. Maar ook moderner repertoire zoals Twice Through the heart van Turnage en Miss Donnithorne’s Maggot van Peter Maxwell Davies gaat zij niet uit de weg. 


Ze zong de wereldpremière van ‘Security Matter C’ van Kortekaas met leden van het RCO. 

Zivkovic schreef de opera Bogoluchie voor haar, de wereldpremière vond in Bergen, Noorwegen plaats in oktober 2018. Las Damas de Don Quijote voerde ze afgelopen maart met de componiste en pianiste Alexa Babakhanian, meerdere malen uit in Madrid, ter ere van Internationale Vrouwendag 2019. Carina was een Freude-Engel (alt-soliste) in Stockhausen zijn Engel-Prozessionen bij de Nationale Opera tijdens het Holland Festival 2019 in een regie van Pierre Audi. Daarnaast zong ze in de zomer de hoofdrol (Freya) in de nieuw geschreven opera Veendammer Wind van Wind.

Carina is een veelgevraagd soliste in oratoria: ze zingt alle grote werken en passies van Bach, Verdi, Mendelssohn, Rossini, Mozart, Händel, Jenkins, Tippet, Szymanovski, Prokofiev en Dvořak. Haar sterke affiniteit met het oeuvre van Mahler heeft geleid tot uitvoering van al diens vocale composities voor alt in binnen-en buitenland. Verder zong zij de Negende Symfonie, Beethoven, De Alt Rhapsodie, BrahmsDe Wesendonck-liederen, Wagner, Voices van Henze, La vierge a midi en Miroir de peine van Andriessen, Mussorgsky zijn liederen van de dansen en de dood, en Bernstein zijn eerste symfonie Jeremiah.

Carina zong onder leiding van dirigenten als Xian Zhang, Martin Sieghart, JoAnn Falletta, Jaap van Zweden, Antony Hermus, Daniël Reuss, Jurjen Hempel, Jules van Hessen, Ed Spanjaard, Arjan Tien-du Toit, Christian Karlsen, Lodewijk van der Ree, Roberto Beltran-Zavala en Manoj Kamps. Carina Vinke deed haar opleiding aan het Koninklijk Conservatorium en de Nederlandse Opera Academie in Den Haag en Amsterdam haar lerares was Jard van Nes. Ze volgde masterclasses bij Christa Ludwig en studeerde 'lied' in Brussel bij Reinemann en in Granada bij Teresa Berganza. 


Ilonka Kolthof
Ilonka Kolthof
fluit

Fluitiste Ilonka Kolthof wordt geprezen om haar ‘betoverende, precieze en genuanceerde’ fluitspel. Op jonge leeftijd won zij eerste prijzen op concoursen als het Prinses Christina Concours en het Benelux Fluitconcours. In 2017 werd haar piccolospel bekroond met de tweede prijs tijdens ‘ The Kujala International Piccolo Competition’ en in 2014 met de derde prijs tijdens ‘The NFA Piccolo Artist Competition’ in Chicago. Als soliste trad Kolthof op met o.a. Mokum Symphony en met het voormalige Limburgs Symfonieorkest. Het afgelopen seizoen speelde zij op uitnodiging een piccolo recital tijdens de jaarlijkse ‘National Flute Association’s Convention’ in San Diego (CA). Ook was zij meerdere malen live te gast bij Radio 4.


Naast soliste is Kolthof een veelgevraagd gastspeler bij diverse orkesten in binnen- en buitenland, waaronder het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Radio Filharmonisch Orkest, Orchestre Philharmonique Royal de Liège (BE), Antwerp Symphony Orchestra (BE), Norrköping Symphony Orchestra (SE). Als kamermusicus speelde zij op festivals als het Grachtenfestival, Festival Dag in de Branding, Gergiev Festival, November Music, ZOOM! Festival, Classical Encounters en Kamermuziekfestival Schoorl. Ook speelt Kolthof in het hedendaagse DoelenEnsemble, waarmee zij diverse internationale tournees maakte.

Kolthof is oprichter van het Dutch Piccolo Project; een project waarmee zij de piccolo als solo instrument op de kaart wil zetten. Vanwege haar grote inzet voor het eigentijdse repertoire werd zij gehonoreerd met beurzen van het Prins Bernhard Cultuurfonds en het Willem Mengelberg Fonds van het Koninklijk Concertgebouworkest. Kolthof studeerde dwarsfluit aan het Conservatorium van Amsterdam en piccolo aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, waar zij in 2015 afstudeerde met de ‘Grootste Onderscheiding’. Momenteel bespeelt Kolthof een prachtige Lillian Burkart piccolo mede dankzij het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Myrthe Helder
Myrthe Helder
Viool

Myrthe studeerde vanaf haar 7e aan de conservatoria van resp. Den Haag, Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Wenen. Volgde masterclasses bij o.m. Leonidas Kavakos, Maxim Vengerov, het Amadeus Quartet, het Alban Berg Quartet, het Guarneri Quartet en het Fine Arts Quartet.

Recitals en soloconcerten speelde ze in zalen als De Doelen, Het Concertgebouw, de Wiener Musikverien en Carnegie Hall. Ter afsluiting van deze ruwe samenvatting hier vooral ook melding van Het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds, dat Myrthe een Matteo Goffriller Venetië 1699 ter beschikking heeft gesteld.

Met haar warme geluid en brede muzikaliteit voelt Esther zich thuis in zowel opera, oratorio en Lied repertoire uit verschillende stijlperioden van barok tot hedendaags. 

Hoogtepunten uit haar engagementen zijn de rol van Youngest Daughter in Trauernacht - een voorstelling van Katie Mitchell en Raphael Pichon met muziek van J.S. Bach (Aix-en-Provence Festival productie, Philharmonie de Paris), La Contessa di Ceprano in Verdi's Rigoletto bij De Nationale Opera (2017), Dritte Dame in Mozart’s Die Zauberflöte bij La Monnaie (Brussel, 2018), Mrs. Segstrom in Sondheim's A Little Night Music en Olga in Tchaikovksy's Jevgeni Onegin bij De Nederlandse Reisopera (2019).

Haar uitgebreide concertrepertoire omvat onder andere de Mattheus Passion, de Johannes Passion en het Weihnachtsoratorium van Bach (o.a. met het Concertgebouw Kamerorkest en het Gelders Orkest), Mozart’s requiem,  Verdi’s requiem, Rossini’s Petite Messe Solenelle en Stabat Mater.

In de herfst van 2018 zal Esther een album uitbrengen met liederen uit Mahler's 'Des Knaben Wunderhorn', samen met bariton Sven Weyens en pianist Maurice Lammerts van Bueren.


Eduardo Paredes
Eduardo Paredes
viool

Boliviaans-Braziliaans violist Eduardo Paredes begon zijn muzikale studies in Cochabamba voordat hij op 14 jarige leeftijd naar Nederland kwam studeren, dankzij een beurs van Rotary Club. Hij studeerde met Hans Scheepers, Ofer Falk, Pinchas Zukerman, Gordan Nikolic en Joan Berkhemer.

Zijn kamermuziek onderwijs krijgt hij van de leden van het Parkanyi Quartet en Dmitri Ferschtman. Ook heeft hij o.a. masterclasses gehad bij leden van het Alban Berg, Vermeer, Fine Arts quartets.

Als solist en in kamermuziek verband trad Eduardo op in Het Concertgebouw in Amsterdam (Kleine Zaal), Carnegie Hall (Weill Recital Hall) in New York, Wigmore Hall in Londen en diverse landen in Europa, Zuid en Noord America, China en Zuid-Afrika. Eerder dit jaar was hij finalist van het vermaard World Debut audition in New York.

Eduardo speelde kamermuziek samen met  Gordan Nikolic, Gary Hoffman, Per Nyström, J. Pommier o.a. en speelt in Europa regelmatig met zijn Pianotrio 258, in het Stanislavsky String Quartet en in het Aurora Chamber orchestra.

Mikhail Zemtsov
Mikhail Zemtsov
altviool

Mikhail Zemtsov heeft brilliante carriere ontwikkeld als altviolist, docent en dirigent. Als solist trad hij op met o.a het Luxembourg Phiharmonisch, Nationalorkesten van Litouwen, Estland en Mexico, Wiener Volksoper, Hamburger Symphoniker, Stavanger Symphony (Norwegen), Kamerorkest van Brussel en het Residentie Orkest o.l.v. Neeme Jarvi, Jaap van Zweden, Dmitri Kitajenko, Leif Segerstam. Mikhail Zemtsov is veelvuldig te horen op internationale festivals in Europa en Amerika waar hij speelt met o.a.Boris Berezovsky, Misha Maisky, Sarah Chang, Janine Jansen, Julian Rachlin, Leipziger, Jerusalem, Borodin kwartetten.


Hij nam tientallen solo en kamermuziek CDs op voor o.a. Chandos en Sony Masterworks en naam deel aan taalrijke Radio en TV opnamen. In 2016 heeft Mikhail Concerto Rapsody van B. Martinu for Chandos opgenomen met het Nationaalorkest van Estland o.l.v. Neeme Jarvi, deze opname werd uitgebreid geprezen in de internationame pers, o.a. Grammophone Magazin.

Mikhail speelt regelmatig met de Nederlandse gitarist Enno Voorhorst (Duo Macondo) en hij is de altviolist van het Utrecht String Quartet. Samen met zijn vrouw Julia, broer Alexander en dochter Dana heeft hij het Zemtsov Altviool Kwartet opgericht; het kwartet organiseert drie keer per jaar het Zemtsov Altviool Masterclass.

Mikhail  werd geboren in Rusland en kreeg zijn eerste vioollessen op 5-jarige leeftijd van zijn moeder Ludmila Levinson. Daarna studeerde hij altviool, compositie en orkestdirectie aan de conservatoria te Moskou, Hamburg, Maastricht en Vilnius met o.a. Michael Kugel (altviool) en Juozas Domarkas (Master Orkestdirectie). Mikhail heeft lessen en masterclasses orkestdirectie gevolgd bij Lev Markiz, Gianandrea Noseda, Neeme en Paavo Jarvi, Laurence Foster en Daniel Raiskin.

Mikhail is als docent altviool verbonden aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en het HKU Utrecht”s Conservatorium. Meerdere van zijn studenten zijn laureaat geworden van Nationale en Internationale Concoursen. Mikhail geeft regelmatig masterclassen en werd uitgenodigd als jurylid van Internationale Concoursen, oa het Lionel Tertis Competition 2019.

Mikhail is dirigent van het Young Talent Symphony Orchestra van Codarts/Hellendaal (Rotterdam). Hij heeft regelmatig als dirigent gewerkt met het Utrecht Conservatory Strings, het Atheneum Kamerorkest en de Symphoniorkesten van de conservatoria van Den Haag en Rotterdam. Ook doceert Mikhail jaarlijks aan het Kurt Thomas Cursus in het Utrecht's Conservatorium (orkest directie voor koordirigenten). Mikhail heeft als gastdirigent opgetreden met orkesten in Belgie (o.a.met ” I Solisti di Vento”), Spanje, Italie en Latijns – Amerika, hij heeft gewerkt met solisten als Janine Jansen, Dmitri Makhtin, Atar Arad, Gavriel Lipkind, het Malibran Quartet. Mikhail is prijswinnaar van de “1st International Viola Competition” in Wenen en "Elisa Mayer Competition" in Hamburg. 

Iteke Wijbenga
Iteke Wijbenga
altviool

Iteke Wijbenga is een gepassioneerd altvioliste, actief in de kamermuziek, in orkesten en als solist. Ze werkte samen met gerenommeerde musici als Severin von Eckardstein, Rainer Schmidt (Hagen Quartet) en Rick Stotijn en was te gast bij diverse festivals zoals Aurora Chamber Music Festival (Zweden), het Peter de Grote Festival, het Internationaal Kamermuziekfestival Schiermonnikoog en het Wonderfeelfestival. Als lid van het Helios Trio en het Intercontinental Ensemble reedt ze op in zalen zoals het Concertgebouw en het Muziekgebouw aan ’t IJ; neemt ze deel aan festivals als het Grachtenfestival in Amsterdam en het Harmos Festival (Portugal). In verschillende bezettingen was ze meerdere malen te gast op NPO Radio 4. Sinds 2016 is ze tevens lid van het Residentie Orkest.

Iteke voltooide haar Master altviool ‘cum laude’ aan het Conservatorium van Amsterdam als student van Sven Arne Tepl. Ze begon haar muzikale studie op viool: vanaf haar 12de in de Jong Talent Klas van het Prins Claus Conservatorium bij vioolpedagoog Ilona Sie Dhian Ho, later ook in de Bacheloropleiding. Op jonge leeftijd won ze prijzen bij het Prinses Christina Concours en het Stift International Music Festival en trad ze op als soliste met jeugdorkesten. Toen ze haar liefde voor de altviool ontdekte, vervolgde ze haar studie op altviool bij Gisella Bergman, Esther van Stralen en later bij Sven Arne Tepl. Ze ontving masterclasses van o.a. Tabea Zimmermann, Nobuko Imai, Tatjana Masurenko, Thomas Riebl, Ervin Schiffer en Anner Bijlsma. 

Met grote dank aan onder andere Stichting Eigen Muziekinstrument bezit ze een altviool van Jürgen Manthey, waar ze met veel liefde op speelt. Ze speelt met een strijkstok van J.S. Finkel, haar in bruikleen gegeven door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.


Anna Magdalena den Herder
Anna Magdalena den Herder
altviool

Anna Magdalena den Herder is cum laude afgestudeerd aan het Conservatorium van Amsterdam, waar zij studeerde bij Marjolein Dispa. Daarnaast volgde zij lessen bij Michael Gieler, Wolfram Christ, Nobuko Imai, Jürgen Kussmaul en Sven Arne Tepl. Anna Magdalena soleerde met orkesten in diverse grote zalen van Nederland. In kamermuziekbezetting speelde zij nationaal en internationaal samen met onder meer Gordan Nikolic, Candida Thompson, Liza Ferschtman, Colin Carr, Nicolas Altstaedt, Kristine Blaumane, Paolo Giacometti, Eva Stegeman, Diemut Poppen en tijdens festival met Lynn Harrell en Gary Hoffman. Ze trad onder meer op tijdens het Delft Kamermuziekfestival, het Internationaal Kamermuziekfestival Den Haag, Musica Reale met leden van het Koninklijk Concertgebouworkest in Italië, Harriet&Friends te Oostenrijk en tijdens het Kamermuziekfestival Hoorn. Sinds 2015 is Anna plaatsvervangend aanvoerder altviool in het Nederlands Kamerorkest.

Boomsma heeft succesvol samengewerkt met een aantal gerenommeerde musici waaronder pianist Severin von Eckardstein met wie hij duo-recitals uitvoerde afgelopen seizoen. In seizoen 19/20 zullen ze opnieuw de handen ineenslaan. Als onderdeel van een uitgebreide solorecitaltournee door China trad hij op in 6 prestigieuze concertzalen: het Shanghai City Theatre, het Tanjin Grand Theatre, het Harbin-concertgebouw, het Nanjing Arts Centre, het Chongqing Concertgebouw en de Chengdu Concert Hall. Hij is uitgenodigd om terug te keren in juni 2020. Boomsma is ook een vaste gast op internationale festivals. In de zomer van 2018 trad hij op tijdens het Grachtenfestival in Amsterdam en het Musica Sacra festival  in Maastricht. 

De Wagner-reis van Camiel Boomsma is wereldwijd zeer geprezen. in 2013 maakte hij een gedurfd albumdebuut met onbekende pianotranscripties en verraste hij pers en publiek met zijn diepe begrip voor Wagners muziek. Zijn opnames Transcriptions for piano en Porazzi voor Etcetera Records ontvingen vele lovende kritieken in o.a BBC Music magazine (5 sterren), Diapason (4 sterren), Trouw, NRC, De Volkskrant, Luister Magazine, Classica en nog vele andere.

Voor zijn nieuwste album Musings is hij geprezen om zijn zeer poëtische en fantasierijke spel en werd hij vergeleken met Radu Lupu en Pires . De Volkskrant schreef: "aan Boomsma's vingers kleeft fluweel". Pizzicato gaf de hoogst mogelijke beoordeling. "Ongelooflijke Chopin-uitvoeringen" en "Wanneer Camiel Boomsma zijn CD begint met Nocturne Op.9 No.1, wordt je onmiddellijk overweldigd door zijn extreem verfijnde en genuanceerde spel". Het Franse ResMusica was zeer onder de indruk, noemde hem ​​"de dichter van de piano" – en riep het album uit tot opname van de maand.








Lidy Blijdorp
Lidy Blijdorp
cello

Lidy Blijdorp is een jonge celliste met een enorme vertelkracht. Op de Amsterdamse Cellobiënnale werd zij geprezen vanwege haar ‘onthutsende muzikaliteit’. In Parijs behaalde ze haar master met de hoogste onderscheiding (1ière Prix avec félicitations, 2011). Onlangs speelde Lidy haar Artiesten Diploma recital aan de prestigieuze Chapelle Musicale Reine Elisabeth, waar ze studeerde bij Gary Hoffman.

Lidy Blijdorp heeft gestudeerd bij Monique Bartels (Koninklijk Conservatorium, Den Haag), Michel Strauss (Conservatoire National Supérieure de Paris) en Gary Hoffman (Chapelle Elisabeth). Daarnaast volgde ze lessen bij Anner Bylsma en Dmitri Ferchtman.



Lidy behaalde prijzen bij o.a. de Amsterdamse Cellobiënnale, het Grachtenfestival Conservatorium Concours, het SJMN, het Prinses Christina Concours en het Internationale Charles Hennen Concours. In 2014 won ze de Prix Académie Ravel (Frankrijk).

Lidy treedt op tijdens festivals als de Amsterdamse Cellobiënnale, het Grachtenfestival Amsterdam en het Janine Jansen Festival. Ook gaf ze recitals in België (Bozar en Flagey, Brussel), Frankrijk (Théâtre des Bouffes du Nord, Paris; Auditorium Maurice Ravel, St. Jean de Luz; La Lucarne, Arradon) en Japan (Kinan Hall, Wakayama; Bamboo Hall, Tokyo). In september 2015 gaf ze een Beethoven-recital met Maria João Pires in het Auditorio Nacional, Madrid. 

Als soliste speelde ze met verschillende orkesten. In 2013 werd ze uitgenodigd om het celloconcert van Dvorák, evenals een première van de Russische componist Sergej Yevtushenko te spelen, met het State Hermitage Orchestra (Theater van de Hermitage, St. Petersburg). Verder speelde ze met het Orchestre de Chambre de Wallonie (Bozar, Brussel, 2014), het Orchestre Philharmonique Royal de Liège (Flagey, Brussel; Salle Philharmonique, Liège, 2014), Camerata Amsterdam en het Nederlands Blazers Ensemble (Vredenburg, 2016). In april 2017 maakte ze een tournée met het NESKO, met wie ze de première van het celloconcert van Jos Heutmekers uitvoerde. In 2018 trad ze op met het Orkest van de 18de Eeuw en het Orkest van het Oosten.

Lidy is tevens een gepassioneerd kamermusicus. Van jongs af aan speelde ze bij de Fancy Fiddlers, olv Coosje Wijzenbeek. Binnen kamermuziekverband trad ze op in New York (Sylff Chamber Music Seminar, Juilliard School), Italië (Chiesa di San Domenico, Recanati) en Zwitserland (Ftan Festival).

Sinds 2016 bespeelt Lidy de prachtige Italiaanse cello van Anner Bijlsma, haar ter beschikking gesteld via het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

Leonard Besseling
Leonard Besseling
cello

Cellist Leonard Besseling volgde vele cursussen in binnen- en buitenland waaronder het Summit Music Festival in New York, het Sitka Summer Music Festival in Alaska, het Aurora Music Festival in Zweden, de internationale masterclasses in Apeldoorn en het Peter de Grote Festival in Groningen. 

Buiten zijn actieve bestaan als uitvoerend musicus houdt Leonard zich veelvuldig bezig met het organiseren van uiteenlopende muzikale projecten. Zo is hij medeoprichter en artistiek leider van Club Classique

Leonard  begon op 8-jarige leeftijd met cello spelen. In 2011 studeerde hij succesvol af aan het Conservatorium van Amsterdam waar hij studeerde bij Godfried Hoogeveen (voormalig solocellist van het Koninklijk Concertgebouworkest). Na les te hebben gehad van Bengt Widlund werd hij op vijftienjarige leeftijd toegelaten tot het Koninklijk Conservatorium van Den Haag waar hij studeerde bij de cellisten Fred Pot en Floris Mijnders. Als solist speelde Leonard met verschillende orkesten in binnen- en buitenland. Als remplaçant speelt hij met regelmaat bij het Nederlands Kamerorkest, het Radio Filharmonisch Orkest en het Franse Cercle de l’Harmonie.

Ook in kamermuziekverband is Leonard zeer actief, zo speelde hij veelvuldig met Camerata RCO, met het Reizend Muziekgezelschap en met zijn pianotrio ‘Trio 258’.

Leonard maakte samen met zijn broer, filmmaker Gijs Besseling, verscheidene muziekdocumentaires. In de zomer van 2017 ruilde Leonard zijn rol achter de schermen voor het eerst in voor die van presentator, in de YouTube-serie Roadtrip la Bohème over operacomponist Giacomo Puccini. Hij bespeelt een cello gebouwd door zijn vader, Matthieu Besseling, vioolbouwer te Amsterdam.

Lestari Scholtes
Lestari Scholtes
piano

Lestari Scholtes heeft zich in de afgelopen jaren geprofileerd als een veelzijdige pianiste, wat heeft geresulteerd in optredens in zalen als Carnegie Hall en prijzen zoals de Vriendenkrans van het Concertgebouw. Lestari gaf talloze concerten in Nederland en trad op in vijf continenten, zowel solistisch, in verschillende kamermuziekgezelschappen en met haar pianoduopartner Gwylim Janssens.

Lestari was te beluisteren op vele festivals, waaronder het Festival of Bath, Grachtenfestival Amsterdam, TonLagen-Dresdner Festival der zeitgenössischen Musik, Braunlage Maikonzerte, Basilica Festival van Vlaanderen, Klevische Klaviersommer, Kamermuziek Festival Amsterdam, het Tengiz Amirejibi International Music Festival, Almere Kamermuziekfestival, het International Piano Duo Festival Polen en Festival Classique.  

Sinds 2003 vormt Lestari samen met Gwylim Janssens het Pianoduo Scholtes & Janssens. Het duo trad op in vele Europese landen en in Israël, Georgië, de Verenigde Staten, de Verenigde Arabische Emiraten, Zimbabwe, Mongolië, Chili en Bolivia. In november 2010 kwam de eerste cd van het duo uit bij het label QuattroLive. In mei 2014 kwam de tweede cd ‘Paris!’ uit bij Etcetera Records, welke onder meer de Luister10 kreeg en met 5 sterren werd bekroond in het Nederlands Dagblad.  

Lestari trad meerdere malen op met het Brabants Orkest en het Israel Symphony Orchestra en werkte met dirigenten als Puhan Wang, Jacob Slagter, Hans Leenders, Micha Hamel en Roberto Beltran Zavala. Toekomstige engagementen in seizoen 2015-2016 zijn onder andere tournees naar Azië en de Verenigde Staten en solistische optredens met het Residentie Orkest, Domestica Rotterdam en het Holland Symfonie Orkest. 

Lestari begon op zevenjarige leeftijd met pianoles. Zij studeerde vanaf haar elfde jaar bij Ton Demmers aan het Brabants Conservatorium (jong talentklas) en sloot zowel haar bachelor- als masterexamen af bij Jan Wijn aan het Conservatorium van Amsterdam. Lestari won vanaf jonge leeftijd al diverse prijzen op concoursen als het Prinses Christina Concours en het Steinway Pianoconcours. Zij is vanaf 2009 jurylid bij de Ibla Grand Prize International Music Competition op Sicilië, Italië. Lestari gaf tevens vele masterclasses aan conservatoria wereldwijd. 

Lestari is initiatiefneemster en artistiek leider van de kamermuziekserie ‘Vrienden van de Kamermuziek’. Samen met Gwylim Janssens is zij oprichter en artistiek-zakelijk leider van het Pianoduo Festival Amsterdam en het Kamermuziekfestival Schoorl. Sinds februari 2018 is zij programmeur van het Grachtenfestival.