De musici

Maak kennis met de musici van het seizoen 2018-2019!

Pianoduo Scholtes & Janssens
Pianoduo Scholtes & Janssens
piano

Vandaag de dag worden Lestari Scholtes & Gwylim Janssens erkend als één van de meest belovende pianoduo's van hun generatie. 

Hun debuut in Carnegie Hall in mei 2009 werd geprezen als ‘het hadden net zo goed 25 of 30 vingers kunnen zijn, zo groots en samengesmolten was hun klank. Subliem duo in topvorm'


Het duo staat bekend om zijn betoverende klank, zeer hoogstaande technische behendigheid en hun intense en energieke optredens. Dit heeft het duo concerten opgeleverd in vele Europese landen, Israël, de Verenigde Staten, Dubai, Zimbabwe, Georgië, Chili, Bolivia en Mongolië. Hun concerten zijn zowel in het binnen- als buitenland uitgezonden op televisie en radio, waaronder Radio4, BBC3, Kol Hamusica (Israëlische radio) en Klara. Ook traden zij meerdere malen op met het Brabants Orkest en het Israel Symphony Orchestra. Het duo was te beluisteren op diverse festivals, waaronder het Festival of Bath, Grachtenfestival Amsterdam, TonLagen-Dresdner Festival der zeitgenössischen Musik, Braunlage Maikonzerte, Basilica Festival van Vlaanderen, Klevische Klaviersommer, Almere Kamermuziekfestival, Festival Classique en het International Piano Duo Festival Polen.

Het duo was winnaar van onder meer het prestigieuze Vriendenkrans Concours, het Concours Musical de France, het Internationale Kamermuziek Concours Almere 2009 en IBLA Grand Prize International Music Competition en werd in 2010 uitgeroepen tot Radio 4 Talent van het Jaar. Lestari en Gwylim zijn juryleden bij de jaarlijkse IBLA Grand Prize International Music Competition te Sicilië, Italië. Ze gaven masterclasses aan diverse conservatoria in Nederland, de Verenigde Staten, Zuid-Amerika, Mongolië en Zimbabwe.

Het duo is initiatiefnemer en artistiek leider van het Pianoduo Festival Amsterdam. De eerste editie van dit festival vond plaats in september 2013 in het Bethaniënklooster te Amsterdam.

Als pianoduo studeerden zij bij het vermaarde pianoduo Gil Garburg en Sivan Silver aan de Hochschule für Musik und Theater in Hannover. In november 2010 kwam de debuut-CD van het duo uit met werken van Rachmaninoff, Debussy en Ravel, onder het label van QuattroLive. In mei 2014 is hun tweede cd ‘Paris!’ uitgekomen bij Etcetera Records.

 

TRIO 258
TRIO 258
pianotrio
TRIO 258 bestaat uit Eduardo Paredes (viool), Leonard Besseling (cello) en Lestari Scholtes (piano), drie bevlogen musici met een rijke kamermuziekhistorie in binnen- en buitenland. Het pianotrio vormde zich in 2015 in een sfeervolle repetitieruimte aan de Keizersgracht 258 te Amsterdam.

Op datzelfde adres, enkele verdiepingen lager, werden tevens de beide strijkinstrumenten gebouwd door vioolbouwer Matthieu Besseling, de vader van Leonard. Het trio vond elkaar in hun passie voor kamermuziek, geïnspireerd door opnames van oude meesters als Heifetz, Rubinstein en Piatigorsky, en hun zoektocht naar het verenigen en completeren van elkaars muzikale persoonlijkheden. Het trio trad op in onder meer het Muziekgebouw Eindhoven en het Concertgebouw Amsterdam en  op festivals als de Uitmarkt en het Kamermuziekfestival Schoorl. 

Stanislavski String Quartet
Stanislavski String Quartet

Het Stanislavski String Quartet werd in 2015 opgericht door vier doorgewinterde kamermusici met het doel om de complete cyclus strijkkwartetten van Beethoven uit te voeren. Het kwartet laat zich inspireren door de beroemde acteermethode ‘An Actor Prepares’ van Konstantin Stanislavsky en laat zich ook stilistische beïnvloeden door de historische opnames van de van de grote kwartetten van het begin van de 20e eeuw. 


Het kwartet, bestaande uit Rada Ovcharova en Eduardo Paredes (viool), Emlyn Stam (altviool) en Willem Stam (cello), trad veelvuldig op in Nederland en het buitenland en speelde meerdere keren live voor Radio4. 

Joan Berkhemer
Joan Berkhemer
dirigent / viool

Violist, dirigent en componist Joan Berkhemer studeerde viool in Amsterdam en Tel Aviv en won een veelheid aan nationale en internationale muziekprijzen. Als solist trad hij onder meer op met het Koninklijk Concertgebouw Orkest, het Rotterdams Filharmonisch Orkest en het Nederlands Kamerorkest. Hij reisde de wereld over met het Klavier Trio Amsterdam, met pianiste Klara Würtz en celliste Nadia David, en als primarius (1994-1997) van het Daniel String Quartet. 

Een groot aantal cd’s met kamermuziek, solo-repertoire en vioolconcerten staat op zijn naam en is zeer goed ontvangen door onder meer de NRC, Volkskrant, Washington Post, LA Times en Harris Goldsmith, de invloedrijke criticus van de New York Times. 

In 1986 ontving Berkhemer een beurs van het Ministerie van Kunsten voor een studie orkestdirectie in Parijs bij Leon Barzin en Jean Fournet. Pas op 43-jarige leeftijd voelde hij zich rijp genoeg om te gaan dirigeren. Zijn debuut in 1995 bij de Italiaanse Opera Amsterdam met tien voorstellingen van “Cavalleria Rusticana en “I Pagliacci” was dermate succesvol dat hij uitnodigingen ontving van orkesten uit het hele land en daarbuiten. Hij dirigeerde de afgelopen jaren o.a. het Limburgs Symfonie Orkest, Het Nederlands Ballet Orkest, het Radio Symfonie Orkest, het International Music Festival Orchestra Eilat, het Noord Nederlands orkest en Camerata Bern. Sinds 2011 is hij muzikaal directeur van de ‘Nacht van de Viool’ in het Museum van Oudheden te Leiden en leidt hij de Brahms Salon, een kamermuziekserie in de unieke aula van het Hervormd Lyceum Zuid in Amsterdam.

Naast vioolspelen en dirigeren is Berkhemer actief als componist. Hij schreef veel kamermuziek, liederen, een operette in postmoderne stijl, en muziek voor film en tv en orkestwerken. Zijn unieke bewerking van de pianosonate van Liszt voor strijkorkest werd wereldwijd uitgevoerd door Camerata Bern en leidde tot staande ovaties in onder meer de New Yorkse Carnegie Hall.

Berkhemer heeft een levenslange fascinatie voor de invloed van de tijdgeest op het musiceren.
Mede daarom richtte hij zijn eigen orkest Mokum Symphony op.

Mokum Symphony
Mokum Symphony
orkest

Het jonge orkest Mokum Symphony opent de poort naar het verleden door zich te laten inspireren door de zielvolle speelstijl van de periode 1900-1940. 

Net als dichters, schrijvers, beeldende kunstenaars, componisten, architecten en zelfs auto-ontwerpers kunnen ook uitvoerende musici waardevolle uit beeld verdwenen stijlen uit het verleden toepassen om hun eigentijdse kunstvorm te verrijken. 

Mokum Symphony bestaat sinds 2015 en verzorgt op meerdere locaties kamermuziek- en symfonische concerten, in combinatie met masterclasses, lezingen. Mokum Symphony toont met het geven van kamermuziek- en symfonische concerten, masterclasses en lezingen aan, dat het musiceren met gebruikmaking van die bepaalde vooroorlogse stijlelementen het muziekmaken persoonlijker, vrijer, zangeriger en avontuurlijker maakt. Het gevoel, de emotie, de klankkleur staan daarbij centraal. De communicatie en verbondenheid met het publiek heeft veel baat bij deze speelstijl. De grootste inspiratie voor Mokum Symphony is het op historische opnames vastgelegde erfgoed van dirigent Willem Mengelberg (1871-1951). Mokum Symphony staat onder de artiestieke leiding van dirigent en violist Joan Berkhemer. 

Club Classique
Club Classique
ensemble

CLUB CLASSIQUE maakt klassieke kamermuziek toegankelijk, door het te presenteren op onverwachte locaties en het te combineren met andere kunstvormen. Een permanente zoektocht naar nieuwe wegen om bij het publiek een sterker gevoel van betrokkenheid te ontwikkelen. 

CLUB CLASSIQUE werd in 2012 opgericht onder haar voormalige naam: Stichting Muziek buiten de Concertzaal. De artistieke leiding van CLUB CLASSIQUE is vanaf het begin in handen van cellist Leonard Besseling en violiste Myrthe Helder. 


Het begon allemaal in Café de Klepel in Amsterdam, dat zich als stamkroeg van een groep musici perfect leende voor klassieke jamsessies. Nog altijd spelen de musici op iedere laatste zondag van de maand in het café, tegenwoordig in Café Sanders aan de Raadhuisstraat.

Deze zomer staat voor CLUB CLASSIQUE in het teken van Giacomo Puccini. Tijdens twintig voorstellingen door het hele land presenteert zij het project Roadtrip la Bohème Live, waarin zij livemuziek combineert met filmbeelden uit de gloednieuwe YouTube-serie Roadtrip la Bohème van filmmaker Gijs Besseling.

Vast onderdeel in het programma zijn de concerten In de Rode Hoed en Ostade A’dam. Hierin presenteert CLUB CLASSIQUE multidisciplinaire voorstellingen waarin muziek wordt gecombineerd met andere kunstvormen, bijvoorbeeld  met film, poëzie, beeldende kunst of dans. 
In cultureel centrum Meneer de Wit presenteert CLUB CLASSIQUE ‘Classical Karaoke’. In samenwerking met musici uit het Koninklijk Concertgebouworkest worden amateurmusici in staat gesteld hun droom van het musiceren met professionele topmusici te verwezenlijken.

Het muzikale gedeelte wordt uitgevoerd door een kleine vaste groep professionele musici, incidenteel aangevuld met gasten van naam en faam, waaronder leden van Camerata RCO. Zo traden onder meer op violisten Christiaan Bor en Mathieu van Bellen, cellisten Gary Hoffman en Ella van Poucke, pianisten Jean-Claude Vanden Eynden, Lestari Scholtes en Frank van de Laar, Pianoduo Scholtes-Janssens, fagottist Bram van Sambeek en zangeressen Judith van Wanroij, Laetitia Gerards en Karin Strobos. De dwarsverbanden met andere kunstvormen leidden tot participatie van prominenten als dichter Ramsey Nasr, cabaretier Diederik van Vleuten, actrices Katja Schuurman en Lidewij Mahler, schrijvers Thomas Verbogt en Mirjam van Hengel. Als presentatoren waren onder meer Mike Boddé, Floris Kortie, Maartje Stokkers en Arie Boomsma te gast.
CLUB CLASSIQUE presenteert zich ook regelmatig op festivals en in de media. Zo zijn de musici vaak te horen op Radio 4 of te zien in Podium Witteman, Tijd voor MAX en Vrije Geluiden

Kirila Kraal
Kirila Kraal
sopraan

Kirila Kraal studeerde in 2011 af aan het Conservatorium van Amsterdam, waar ze studeerde bij bariton Pierre Mak en coach David Bollen. 

Na haar afstuderen ontving zij een royale beurs van het Staetshuysfonds Amsterdam om privé verder te studeren bij Margreet Honig en vocalcoach Brian Masuda. Ze vervolgde haar werk en studie van 2012 tot 2014 in Weimar, Duitsland en volgde lessen bij sopraan Anna Samuil in Berlijn. Momenteel wordt zij gecoacht door Margreet Honig.


Al tijdens haar studie zong Kirila rollen als Liu, Dido en La Contessa, en trad ze op als solist in verschillende producties van Yo-Opera. Later zong ze op de Rotterdamse Operadagen, het Grachtenfestival, bij De Diamantfabriek, Muziek buiten de Concertzaal, en Kiezoper Berlin. In 2015 maakte zij deel uit van opera Spanga waar zij de 1e Dame in de Zauberflöte vertolkte.  In 2017 zong zij de rol van Michaela in de Carmen productie van Tania Kross, welke in 2019 in reprise zal gaan.

Afgelopen seizoenen soleerde zij onder meer in Mahler 4 o.l.v. dirigent Leonard Kwon, Pulcinella van Stravinsky o.l.v. Arjan Tien en gaf zij meerdere lied recitals in Nederland en Brussel, België. Ook treed zij veel op met Club Classique in de formatie van strijkkwartet en sopraan. Als ook  in dezelfde formatie met Camerata RCO.

Kirila vormt een lied-duo met de pianisten Laurens de Man en Daan Boertien. Samen met Daan Boertien werd zij aangenomen voor de Udo Reinemann International Lied Masterclasses te Brussel o.l.v. Christianne Stotijn, waar zij masterclasses kregen van onder meer Anne Sofie von Otter en Julius Drake.

Kirila volgde reeds masterclasses bij onder andere Christianne Stotijn, Anne Sofie von Otter, Julius Drake, Dietrich Henschel, Udo Reinemann, Markus Hadulla, Dorian Astor, Helena Lazarska,  Bernadette Manca di Nissa, Rudolf Jansen, Jeff Cohen, Valerie Guillorit en James Mccray.

Tevens is Kirila ook actief in het organiseren en creëren van haar eigen operaproducties en festivals. In 2011 programmeerde en regisseerde ze het operafestival Stof, Wol en Opera, dat gedurende zes weken plaatsvond in de Noorderparkkamer in Amsterdam en in augustus 2012 had ze de leiding over een operaprogramma in Amsterdam-Noord, als onderdeel van het Grachtenfestival.

Esther Kuiper
Esther Kuiper
mezzosopraan

De Nederlandse mezzosopraan Esther Kuiper studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam. Kort na het behalen van haar masters in jazz nam ze privélessen bij Marion van den Akker en focuste zich op het klassieke repertoire. 

Esther was finaliste en laureaat van de 50ste International Vocal Competition in ‘s Hertogenbosch, laureaat van de Dutch Classical Talent Award 16/17, won de eerste prijs bij Concours Kasteel Doorwerth in 2013, ontving de Klaas Dijkstra Award op het Peter de Grote Festival 2012 in Groningen en de Publieksprijs bij het Presentatie Concert van de Stichting Nederlandse Vocalisten Presentatie in 2011.

Met haar warme geluid en brede muzikaliteit voelt Esther zich thuis in zowel opera, oratorio en Lied repertoire uit verschillende stijlperioden van barok tot hedendaags. 

Hoogtepunten uit haar engagementen zijn de rol van Youngest Daughter in Trauernacht - een voorstelling van Katie Mitchell en Raphael Pichon met muziek van J.S. Bach (Aix-en-Provence Festival productie, Philharmonie de Paris), La Contessa di Ceprano in Verdi's Rigoletto bij De Nationale Opera (2017), Dritte Dame in Mozart’s Die Zauberflöte bij La Monnaie (Brussel, 2018), Mrs. Segstrom in Sondheim's A Little Night Music en Olga in Tchaikovksy's Jevgeni Onegin bij De Nederlandse Reisopera (2019).

Haar uitgebreide concertrepertoire omvat onder andere de Mattheus Passion, de Johannes Passion en het Weihnachtsoratorium van Bach (o.a. met het Concertgebouw Kamerorkest en het Gelders Orkest), Mozart’s requiem,  Verdi’s requiem, Rossini’s Petite Messe Solenelle en Stabat Mater.

In de herfst van 2018 zal Esther een album uitbrengen met liederen uit Mahler's 'Des Knaben Wunderhorn', samen met bariton Sven Weyens en pianist Maurice Lammerts van Bueren.


Eduardo Paredes
Eduardo Paredes
viool

Boliviaans-Braziliaans violist Eduardo Paredes begon zijn muzikale studies in Cochabamba voordat hij op 14 jarige leeftijd naar Nederland kwam studeren, dankzij een beurs van Rotary Club. Hij studeerde met Hans Scheepers, Ofer Falk, Pinchas Zukerman, Gordan Nikolic en Joan Berkhemer.

Zijn kamermuziek onderwijs krijgt hij van de leden van het Parkanyi Quartet en Dmitri Ferschtman. Ook heeft hij o.a. masterclasses gehad bij leden van het Alban Berg, Vermeer, Fine Arts quartets.

Als solist en in kamermuziek verband trad Eduardo op in Het Concertgebouw in Amsterdam (Kleine Zaal), Carnegie Hall (Weill Recital Hall) in New York, Wigmore Hall in Londen en diverse landen in Europa, Zuid en Noord America, China en Zuid-Afrika. Eerder dit jaar was hij finalist van het vermaard World Debut audition in New York.

Eduardo speelde kamermuziek samen met  Gordan Nikolic, Gary Hoffman, Per Nyström, J. Pommier o.a. en speelt in Europa regelmatig met zijn Pianotrio 258, in het Stanislavsky String Quartet en in het Aurora Chamber orchestra.

Adriaan Breunis
Adriaan Breunis
altviool

Altviolist Adriaan Breunis studeerde altviool bij Gisella Bergman en Vladimir Mendelssohn en volgde lessen jazz-improvisatie bij Simon Rigter, orkestdirectielessen bij Hans Leenders en kamermuziek bij onder andere Gordan Nikolić, Henk Guittart en Benzion Shamir. 

Adriaan was aanvoerder altviool in de Mannheimer Philharmoniker en het Ensemble International Béziers Musikè o.l.v. Jean-Bernard Pommier. 

Adriaan begon na zijn middelbare school achtereenvolgens een studie kunstgeschiedenis, de opleiding Docent Muziek en het hoofdvak Viool (bij Ilya Grubert) in Amsterdam, voor hij in Rotterdam altviool studeerde.

  Verder remplaceert Adriaan in o.a. het Gelders Orkest, het Radio Filharmonisch Orkest en het Metropole Orkest, is hij regelmatig in de studio te vinden voor uiteenlopende opnamesessies en maakt hij deel uit van verschillende avontuurlijke ensembles zoals het Oneiros Ensemble, Quartet Quinetique en Fuse, de ‘huisband’ van het televisieprogramma Podium Witteman. Adriaan bespeelt een altviool uit 1997, gebouwd en grondig gerestaureerd door Matthieu Besseling.


Leonard Besseling
Leonard Besseling
cello

Cellist Leonard Besseling volgde vele cursussen in binnen- en buitenland waaronder het Summit Music Festival in New York, het Sitka Summer Music Festival in Alaska, het Aurora Music Festival in Zweden, de internationale masterclasses in Apeldoorn en het Peter de Grote Festival in Groningen. 

Buiten zijn actieve bestaan als uitvoerend musicus houdt Leonard zich veelvuldig bezig met het organiseren van uiteenlopende muzikale projecten. Zo is hij medeoprichter en artistiek leider van Club Classique

Leonard  begon op 8-jarige leeftijd met cello spelen. In 2011 studeerde hij succesvol af aan het Conservatorium van Amsterdam waar hij studeerde bij Godfried Hoogeveen (voormalig solocellist van het Koninklijk Concertgebouworkest). Na les te hebben gehad van Bengt Widlund werd hij op vijftienjarige leeftijd toegelaten tot het Koninklijk Conservatorium van Den Haag waar hij studeerde bij de cellisten Fred Pot en Floris Mijnders. Als solist speelde Leonard met verschillende orkesten in binnen- en buitenland. Als remplaçant speelt hij met regelmaat bij het Nederlands Kamerorkest, het Radio Filharmonisch Orkest en het Franse Cercle de l’Harmonie.

Ook in kamermuziekverband is Leonard zeer actief, zo speelde hij veelvuldig met Camerata RCO, met het Reizend Muziekgezelschap en met zijn pianotrio ‘Trio 258’.

Leonard maakte samen met zijn broer, filmmaker Gijs Besseling, verscheidene muziekdocumentaires. In de zomer van 2017 ruilde Leonard zijn rol achter de schermen voor het eerst in voor die van presentator, in de YouTube-serie Roadtrip la Bohème over operacomponist Giacomo Puccini. Hij bespeelt een cello gebouwd door zijn vader, Matthieu Besseling, vioolbouwer te Amsterdam.

Camiel Boomsma
Camiel Boomsma
piano

Pianist Camiel Boomsma wordt geprezen door Internationale pers en publiek voor zijn opmerkelijke volwassenheid, zijn uitzonderlijk mooie klank en zijn unieke touché. 

Camiel heeft op vele grote nationale en internationale podia en series opgetreden, waaronder het Concertgebouw in Amsterdam, het prestigieuze Schloss Elmau, de Meesterpianisten-serie in theater Heerlen, Teatro la Fenice in Venetië, Het Grachtenfestival Amsterdam, St John's Smith-square in Londen, en hij trad op live op televisieprogramma's zoals "Vrije Geluiden" van VPRO.

Boomsma heeft succesvol samengewerkt met een aantal gerenommeerde musici waaronder pianist Severin von Eckardstein met wie hij duo-recitals uitvoerde afgelopen seizoen. In seizoen 19/20 zullen ze opnieuw de handen ineenslaan. Als onderdeel van een uitgebreide solorecitaltournee door China trad hij op in 6 prestigieuze concertzalen: het Shanghai City Theatre, het Tanjin Grand Theatre, het Harbin-concertgebouw, het Nanjing Arts Centre, het Chongqing Concertgebouw en de Chengdu Concert Hall. Hij is uitgenodigd om terug te keren in juni 2020. Boomsma is ook een vaste gast op internationale festivals. In de zomer van 2018 trad hij op tijdens het Grachtenfestival in Amsterdam en het Musica Sacra festival  in Maastricht. 

De Wagner-reis van Camiel Boomsma is wereldwijd zeer geprezen. in 2013 maakte hij een gedurfd albumdebuut met onbekende pianotranscripties en verraste hij pers en publiek met zijn diepe begrip voor Wagners muziek. Zijn opnames Transcriptions for piano en Porazzi voor Etcetera Records ontvingen vele lovende kritieken in o.a BBC Music magazine (5 sterren), Diapason (4 sterren), Trouw, NRC, De Volkskrant, Luister Magazine, Classica en nog vele andere.

Voor zijn nieuwste album Musings is hij geprezen om zijn zeer poëtische en fantasierijke spel en werd hij vergeleken met Radu Lupu en Pires . De Volkskrant schreef: "aan Boomsma's vingers kleeft fluweel". Pizzicato gaf de hoogst mogelijke beoordeling. "Ongelooflijke Chopin-uitvoeringen" en "Wanneer Camiel Boomsma zijn CD begint met Nocturne Op.9 No.1, wordt je onmiddellijk overweldigd door zijn extreem verfijnde en genuanceerde spel". Het Franse ResMusica was zeer onder de indruk, noemde hem ​​"de dichter van de piano" – en riep het album uit tot opname van de maand.








Lestari Scholtes
Lestari Scholtes
piano

Lestari Scholtes heeft zich in de afgelopen jaren geprofileerd als een veelzijdige pianiste, wat heeft geresulteerd in optredens in zalen als Carnegie Hall en prijzen zoals de Vriendenkrans van het Concertgebouw. Lestari gaf talloze concerten in Nederland en trad op in vijf continenten, zowel solistisch, in verschillende kamermuziekgezelschappen en met haar pianoduopartner Gwylim Janssens.

Lestari was te beluisteren op vele festivals, waaronder het Festival of Bath, Grachtenfestival Amsterdam, TonLagen-Dresdner Festival der zeitgenössischen Musik, Braunlage Maikonzerte, Basilica Festival van Vlaanderen, Klevische Klaviersommer, Kamermuziek Festival Amsterdam, het Tengiz Amirejibi International Music Festival, Almere Kamermuziekfestival, het International Piano Duo Festival Polen en Festival Classique.  

Sinds 2003 vormt Lestari samen met Gwylim Janssens het Pianoduo Scholtes & Janssens. Het duo trad op in vele Europese landen en in Israël, Georgië, de Verenigde Staten, de Verenigde Arabische Emiraten, Zimbabwe, Mongolië, Chili en Bolivia. In november 2010 kwam de eerste cd van het duo uit bij het label QuattroLive. In mei 2014 kwam de tweede cd ‘Paris!’ uit bij Etcetera Records, welke onder meer de Luister10 kreeg en met 5 sterren werd bekroond in het Nederlands Dagblad.  

Lestari trad meerdere malen op met het Brabants Orkest en het Israel Symphony Orchestra en werkte met dirigenten als Puhan Wang, Jacob Slagter, Hans Leenders, Micha Hamel en Roberto Beltran Zavala. Toekomstige engagementen in seizoen 2015-2016 zijn onder andere tournees naar Azië en de Verenigde Staten en solistische optredens met het Residentie Orkest, Domestica Rotterdam en het Holland Symfonie Orkest. 

Lestari begon op zevenjarige leeftijd met pianoles. Zij studeerde vanaf haar elfde jaar bij Ton Demmers aan het Brabants Conservatorium (jong talentklas) en sloot zowel haar bachelor- als masterexamen af bij Jan Wijn aan het Conservatorium van Amsterdam. Lestari won vanaf jonge leeftijd al diverse prijzen op concoursen als het Prinses Christina Concours en het Steinway Pianoconcours. Zij is vanaf 2009 jurylid bij de Ibla Grand Prize International Music Competition op Sicilië, Italië. Lestari gaf tevens vele masterclasses aan conservatoria wereldwijd. 

Lestari is initiatiefneemster en artistiek leider van de kamermuziekserie ‘Vrienden van de Kamermuziek’. Samen met Gwylim Janssens is zij oprichter en artistiek-zakelijk leider van het Pianoduo Festival Amsterdam en het Kamermuziekfestival Schoorl. Sinds februari 2018 is zij programmeur van het Grachtenfestival.