De musici

Maak kennis met de musici van het seizoen 2022-2023!

Kirila Kraal
Kirila Kraal
sopraan

Kirila Kraal studeerde in 2011 af aan het Conservatorium van Amsterdam, waar ze studeerde bij bariton Pierre Mak en coach David Bollen. Na haar afstuderen ontving zij een royale beurs van het Staetshuysfonds Amsterdam om privé verder te studeren bij Margreet Honig.Ook volgde Kirila na haar afstuderen lessen bij sopraan Anna Samuil in Berlijn. Momenteel wordt zij nog steeds gecoacht door Margreet Honig. Sinds haar afstuderen is zij actief in zowel opera en concertrepertoire als lied.

Zij vertolkte rollen als La Contessa en 1e Dame van Mozart, Mimi, Lauretta,  en Liu van Puccini, Micaela van Bizet en Dido van Purcell. Haar concertrepertoire omvat onder andere Mahler 4 van Mahler, Pulcinella van Stravinsky, Petite MesseSolenelle van Rossini, Requiem van Mozart, StabatMater van Pergolesi.

Afgelopen seizoenen trad zij meermaals op tijdens de Rotterdamse Operadagen en het Grachtenfestival Amsterdam en stond zij in producties van onder andere Opera Spanga, Tania Kross, De Diamantfabriek en Kiezoper Berlin.

Ook treed zij veel op als solist in een kamermuziek formatie met Trio 258, Camerata RCO, Club Classique, Vrienden van de Kamermuziek en met het Aristos Quartet.

Kirila geeft lied recitals met de pianisten Caspar Vos, Laurens de Man, Lestari Scholtes en Daan Boertien.

Kirila volgde reeds masterclasses bij Het Mozarteum te Salzburg, Margreet Honig, Christianne Stotijn, Anne Sofie von Otter, Julius Drake, Dietrich Henschel, Udo Reinemann, Markus Hadulla, Dorian Astor, Helena Lazarska,  Bernadette Manca di Nissa, Rudolf Jansen, Jeff Cohen, Valerie Guillorit en James Mccray.

Kirila is ook actief als zangdocente, en heeft een zangpraktijk aan huis.

Pianoduo Scholtes & Janssens
Pianoduo Scholtes & Janssens
piano

"If you listen to these two young people play music, you think that everything in the world will be all right" - Menachem Pressler, Beaux Arts Trio 

Lestari Scholtes (1984) en Gwylim Janssens (1985) vormen sinds 2003 een pianoduo. Vandaag de dag worden zij erkend als één van de meest belovende pianoduo's van hun generatie. Hun debuut in Carnegie Hall in mei 2009 werd geprezen als ‘het hadden net zo goed 25 of 30 vingers kunnen zijn, zo groots en samengesmolten was hun klank. Subliem duo in topvorm'.

Het duo staat bekend om zijn betoverende klank, zeer hoogstaande technische behendigheid en hun intense en energieke optredens. Dit heeft hen concerten door heel Europa en in de Verenigde Staten, Dubai, Zimbabwe, Ethiopië, Georgië, Mongolië, Brunei, Singapore, Vietnam, China, Thailand, Maleisië, Indonesië, Cambodja, Japan, Korea, Myanmar, Chili en Bolivia opgeleverd. 

Hun concerten zijn zowel in het binnen- als buitenland uitgezonden op televisie en radio, waaronder Radio4, BBC3, Kol Hamusica (Israëlische radio) en Klara. Ook soleerden zij bij orkesten als het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Residentie Orkest, het Brabants Orkest, Sinfonia Rotterdam en het Israel Symphony Orchestra. Het duo was te beluisteren op diverse festivals, waaronder het Festival of Bath, Grachtenfestival Amsterdam, TonLagen-Dresdner Festival der zeitgenössischen Musik, Braunlage Maikonzerte, Basilica Festival van Vlaanderen, Klevische Klaviersommer, Almere Kamermuziekfestival, Festival Classique, Gent Festival van Vlaanderen, en het International Piano Duo Festival Polen.

Het duo was winnaar van onder meer het prestigieuze Vriendenkrans Concours, het Concours Musical de France, het Internationale Kamermuziek Concours Almere 2009 en IBLA Grand Prize International Music Competition en werd in 2010 uitgeroepen tot Radio 4 Talent van het Jaar. Lestari en Gwylim zijn regelmatig jurylid bij diverse (inter)nationale concoursen. Ook gaven ze vele masterclasses aan diverse conservatoria wereldwijd. 

Het duo is initiatiefnemer en artistiek leider van het jaarlijkse Pianoduo Festival Amsterdam, dat in oktober 2013 zijn eerste editie beleefde. Daarnaast zijn zij artistiek leiders  van het Kamermuziekfestival Schoorl dat in juli 2020 zijn eerste lustrum zal beleven.

Als pianoduo studeerden zij bij het vermaarde pianoduo Gil Garburg en Sivan Silver aan de Hochschule für Musik, Theater und Medien in Hannover. Samen hebben zij vele masterclasses gevolgd bij onder meer Nikolai Petrov, Alexander Tamir, Victor Derevianko, Alon Goldstein, Peter Takács, Paul Lewis, Jean-Bernard Pommier en Menahem Pressler. Beiden begonnen hun opleiding in de Jong Talent Klas van het Brabants Conservatorium bij Ton Demmers. Lestari volgde haar Bachelor- en Masteropleiding aan het Conservatorium van Amsterdam bij Jan Wijn; Gwylim rondde zijn Bachelorfase af aan het Fontys Conservatorium bij Ton Demmers en volgde zijn Masteropleiding aan het Codarts Conservatorium bij Bart van de Roer.

In November 2010 kwam hun debuut-CD uit met werken van Rachmaninoff, Debussy en Ravel, onder het label van QuattroLive. In mei 2014 kwam hun tweede cd ‘Paris!’ uit bij Etcetera Records met werken van Stravinsky, Debussy en Ravel. Deze cd werd zeer lovend ontvangen door pers en publiek, waaronder met een Luister10 en een 5-sterren recensie in het Nederlands Dagblad. Hun derde cd zal in het voorjaar van 2021 uitkomen. 

Hydra String Quartet
Hydra String Quartet

Het Hydra String Quartet ontstond midden in de corona lockdown in Amsterdam. Een gedeelde liefde voor de “old school sound” van de vooroorlogse klassiek, jazz, filmmuziek  was wat ze bij elkaar bracht. Hun repertoire bestaat uit de grote klassieke werken en veel  (eigen) arrangementen van filmmuziek en jazzstandards, waar ze enorm plezier en creativiteit beleven. 

Het kwartet trad inmiddels op in Nederland, België en Denemarken en was meerdere malen te beluisteren op NPO Radio4. 


Individueel hebben de leden veel ervaring in kamermuziek en kwartet spelen, en hebben in verschillende formaties, en ook als solist met orkest in vrijwel alle landen van Europa, Amerika en Zuid Amerika en China; in zalen zoals Carnegie Hall, Concertgebouw Amsterdam, Wigmore Hall te Londen, laureaat zijn geweest van internationale (kamermuziek) concoursen en les gehad bij de belangrijkste strijkers en pedagogen in Europa. 

TRIO 258
TRIO 258
pianotrio
TRIO 258 bestaat uit Eduardo Paredes (viool), Leonard Besseling (cello) en Lestari Scholtes (piano), drie bevlogen musici met een rijke kamermuziekhistorie in binnen- en buitenland. Het pianotrio vormde zich in 2015 in een sfeervolle repetitieruimte aan de Keizersgracht 258 te Amsterdam. Inmiddels trad het trio op in zalen als Concertgebouw Amsterdam, TivoliVredenburg, de Opera van Bordeau (Frankrijk) en op festivals als het Storioni Festival en het Grachtenfestival. In januari 2023 zal de debuut-cd met werken van Rachmaninoff van het trio uitkomen bij Challenge Records International.

Het trio vond elkaar in hun passie voor kamermuziek, geïnspireerd door opnames van oude meesters als Heifetz, Rubinstein en Piatigorsky, en hun zoektocht naar het verenigen en completeren van elkaars muzikale persoonlijkheden. 

Nederlands Kamermuziek Ensemble
Nederlands Kamermuziek Ensemble

Het Nederlands Kamermuziek Ensemble (NKE) is een flexibel collectief van musici dat in verschillende bezettingen verrassende kamermuziekwerken uitvoert. Het NKE werd opgericht door klarinettiste Marieke Vos in de lente van 2015.

 


Hoornist José Luis Sogorb Jover werd geboren in Pinoso, in de Spaanse provincie Alicante. Sinds augustus 2016 maakt hij deel uit van het Concertgebouworkest. Daarnaast speelt José als solist en kamermusicus in Nederland, België, Frankrijk, Brazilië en Spanje en is hij hoofdvakdocent hoorn aan het Conservatorium in Amsterdam. 

Klarinettiste Marieke Vos speelt als kamermusicus en soliste veelvuldig op nationale en internationale podia. Marieke Vos is klarinettiste van het Nederlands Kamermuziek Ensemble en samen met pianist Camiel Boomsma vormt zij een duo waarmee zij zich onderscheiden vanwege de boeiende programmakeuzes en veelzijdigheid in klankkleur. In 2022 verscheen hun duo debuut CD ‘Sliding Doors’ bij het label Etcetera Records. 

Violist Joris van Rijn is sinds 2002 concertmeester van het Radio Filharmonisch Orkest. Als solist speelde Van Rijn met het Residentie Orkest, het Radio Symfonie Orkest, het Noord-Hollands Philharmonisch Orkest en het Haagse Conservatoriumorkest. Hij speelde onder leiding van de dirigenten Ed Spanjaard, Shlomo Mintz en Jaap van Zweden. Als kamermusicus is Van Rijn actief als primarius (eerste violist) van het Ruysdaelkwartet. Met Janine Jansen en Benjamin Schmid maakte Van Rijn een cd met 24 nieuwe capricci voor soloviool geschreven door Nederlandse componisten.

Cellist Mick Stirling is sinds september 2003 solo cellist van het Radio Filharmonisch Orkest.Mick Stirling is een veelgevraagde gast bij diverse kamermuziekensembles in binnen- en buitenland. Hij was vele jaren een regelmatige gastspeler bij het Chamber Orchestra of Europe. Sinds 2000 heeft Mick zijn werkterrein uitgebreid naar het symfonisch repertoire en was solocellist bij orkesten als het London Symphony Orchestra, het Philharmonia Orchestra en het English Chamber Orchestra.

Pianist Camiel Boomsma wordt geprezen door internationale pers en publiek om zijn gevoelige en indringende spel. Camiel heeft op velen grote nationale en internationale podia en series opgetreden, waaronder het Concertgebouw in Amsterdam, het prestigieuze Schloss Elmau, Teatro la Fenice in Venetië en St. John's Smith-square in Londen. De Volkskrant schreef over zijn album 'Musings' met o.a. Chopin-uitvoeringen: 'aan Boomsma's vingers kleeft fluweel’. In 2021 verscheen Camiel's vijfde solo album 'Rediscovered' met werken van de vergeten componisten Gerhard en Karel Hamm. In hetzelfde jaar verscheen zijn debuut boek  'Brieven aan de Meesters', bij uitgevrij IJzer. 


Julien Libeer
Julien Libeer
piano

Julien Libeer werd in 1987 geboren in de buurt van Brussel, België. Zijn vroegste muzikale herinnering was de beroemde documentaire over de opname van West Side Story door Leonard Bernstein. De piano, die hij op zesjarige leeftijd ter hand nam, werd al snel de trouwe metgezel voor het uitdrukken van een liefde voor muziek die evenzeer gedijt bij opera, orkest en kamermuziek als bij het pianorepertoire. Gedurende vijf beslissende jaren was de Frans-Poolse pedagoog Jean Fassina de geduldige, veeleisende, wijze leraar die elke musicus in wording zou moeten kunnen ontmoeten. Deze ervaring werd gevolgd door de even intense samenwerking met Maria João Pires aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth, wier advies en steun Julien de laatste jaren sterk hebben beïnvloed.


Julien heeft opgetreden in de Barbican Hall (Londen), Auditorio Nacional (Madrid), Palau de la Musica (Barcelona), Elbphilharmonie (Hamburg), en is een regelmatige gast van het Paleis voor Schone Kunsten (Brussel) en Concertgebouw Amsterdam. Andere tournees brachten hem naar Japan (Tokyo, Sumida Tryphony Hall), Libanon (Beirut Chants festival), Turkije (Ankara Music Festival) en de VS (Miami International Piano Festival). Hij is artiest in residentie bij Flagey.

Hij trad op met de Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, Brussels Philharmonic, Belgian National Orchestra, Antwerp Symphony Orchestra, Sinfonia Varsovia en New Japan Philharmonic; onder dirigenten als Trevor Pinnock, Jun Märkl, Michel Tabachnik, Augustin Dumay, Hervé Niquet, Joshua Weilerstein en Enrique Mazzola. Zijn toewijding aan de werken van Dinu Lipatti hebben geresulteerd in warme samenwerkingen met o.a. het Bucarest Radio Orchestra.

Als ervaren kamermusicus werkt hij regelmatig samen met Augustin Dumay, Camille Thomas, Frank Braley, Maria João Pires en Lorenzo Gatto, met wie hij gedurende verschillende seizoenen de complete Beethoven vioolsonates heeft uitgevoerd (o.a. in Wigmore Hall, het Louvre en het Concertgebouw Amsterdam).

Hoogtepunten van de afgelopen seizoenen waren uitnodigingen van het Concertgebouw (Amsterdam), Wigmore Hall, Flagey (Brussel) en de Steinway International Concert Series (Cardiff). Hij was te gast op het Enescu Festival, het Beirut Chants Festival, het Miami International Piano Festival en gaf kamermuziekconcerten in De Doelen (Rotterdam), het Palais des Beaux-Arts (Charleroi) en het Théâtre des Abesses (Parijs).

Andere recente hoogtepunten zijn de voltooiing van Julien's complete Beethoven Vioolsonates opname met Lorenzo Gatto (Alpha Classics), die de Diapason d'or de l'Année 2016 won; zijn debuut concerto album met Lipatti's Concertino voor piano en orkest en Mozart's Piano Concerto No. 27 in Bes-groot, KV 595 (Les Métamorphoses Orchestra en dirigent Raphaël Feye, op Evil Penguin Records). Daarnaast ontving hij in 2017 een Echo Klassik Award voor zijn album met celliste Camille Thomas. Julien is vervolgens overgegaan tot het tekenen bij Harmonia Mundi International, het uitbrengen van een avontuurlijke Bach -Bartók in 2020, gevolgd in 2022 door A Well-tempered Conversation, een conceptuele kijk op Bach's iconische Well-Tempered Keyboard.

Julien Libeer studeerde bij Daniel Blumenthal (Koninklijk Conservatorium Brussel), Jean Fassina (Parijs) en Maria João Pires, en is een geassocieerd artiest van de Muziekkapel Koningin Elisabeth, waar hij zich ook specialiseerde in kamermuziek met de leden van het Artemis Kwartet. Verder heeft hij adviezen gekregen van Dmitry Bashkirov, Alfred Brendel, Nelson Delle Vigne-Fabbri, Jura Margulis en Gerhard Schulz (Alban Berg Quartet).

Naast het concerteren is Julien gedreven om projecten te initiëren of mee te werken aan projecten die geworteld zijn in het idee dat muziek, ver voorbij haar esthetische waarde, een kracht van verandering kan zijn voor iedereen die bereid is te luisteren. Een van deze projecten was Julien gastheer van een Belgische tv-serie, die een pleidooi hield voor muzikale storytelling. Verder is hij gastheer van de concertserie Salon Libeer in het Brugse Concertgebouw, waarin hij samenwerkt met een collega-musicus en een spreker (bijv. filosoof, historicus, auteur), en van de lezingenreeks Dead or Alive, een filosofische verkenning van de verschuivingen in de klassieke muziek (in samenwerking met LUCA School of Arts en de Katholieke Universiteit Leuven.

Als artistiek directeur van het project Zingend Molenbeek begeleidt hij koorrepetities op hoog niveau in de lagere scholen van een Brusselse voorstad die om allerlei verkeerde redenen beroemd is. Julien hoopt dat de kennismaking van deze kinderen met muziek, met al zijn eisen en beloningen, hen zal helpen groeien op persoonlijk en sociaal vlak.